S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača. Táto hláška je mimoriadne otravná, ale zákon je zákon :)

promo disky mak

Quatro - jednoduchý nákup na splátky

 

KONTAKTY

CentrumKolies, s.r.o.
Novozámocká 136
94905 Nitra
tel: 037 / 3810711
napíšte nám
Telefonický poradca: 037/3810711
Po - Pia 9.00 - 12.00 / 12.40 - 14.00

20. 11. 2020

Je zákazník pánom v prepravnej spoločnosti?

Prepravcovia na Slovensku ( a aj v Európe ) čelia situácii, na ktorú sa skokovo nedá celkom dobre pripraviť. Korona - kríza spolu s prechodom množstva obchodníkov na e-shopy zvýšila raketovým nárastom počet prepravovaných balíkov. Je v takej situácii zákazník ( nie príjemca balíka, ale my ako platiteľ prepravy ) stále pánom? Rozhodne nie.

Aká je situácia s kvalitou kuriérnych služieb?

Pri pohľade na počet kuriérnych služieb by ste na prvý pohľad mohli nadobudnúť dojem, že konkurencia je dostatočná a je z čoho vyberať. Ak je samozrejme jediným kritériom cena dopravy tak to áno, ale v CentrumKolies.sk sa nepozeráme na dopravcu iba optikou ceny. Vysvetlíme si kritériá, ktoré vnímame ako kľúčové pre pozitívnu skúsenosť z nákupu:

Pokrytie depami - podmienkou na spolahlivé doručenie je hustá sieť východiskových "staníc" pre kuriérov. Nie je totiž nič horšie ako situácia, kedy kuriér obsluhuje povedzme Pieštany a najbližšie depo je v Nitre a kuriér musí cestovať 40 minút kým vôbec môže začať doručovať. Pri sezónnom vyťažení a meškaní zberného kamióna sa môže stať, že kuriér začne doručovať vo svojom rajóne pred obedom.... A potom majú byť ešte príjemný na príjemcu balíka. Takže minimum podľa ktorého vyberáme je depo ideálne v každom okrese, najmenej kraji.

Časový servis doručenia zásielky pre príjemcu. Podmienkou pre nás je nielen potvrdenie o prijatí zásielky do prepravy pre príjemcu, ale aj časové okno doručenia v maximálnom rozpätí 2 - 3 hodiny ktoré príjemcovi príde sms správou ráno v deň doručenia, spolu s kontaktom na kuriéra. Tým nám odpadá povestná správa "prídem medzi 8.00 ráno a 19.00 večer"

Možnosť sledovať zásielku online a zmeniť si adresu alebo deň doručenia zo strany príjemcu balíka. Sledovanie online je už zdá sa štandardom, ale možnosti ovplyvniť adresu doručenia a deň doručenia stále nie. Našou podmienkou je aj táto služba, nie je nič otravnejšie pre príjemcu balíka ako vyvolávať na depo, prípadne odosielateľovi a dohadovať sa na zmene ak takáto nutnosť nastala.

Platba kartou kuriérovi. Áno, dnes platba kartou zdaleka nie je samozrejmosť! Veľa kuriérnych služieb ešte nemá platobné terminály pre kuriérov, alebo nastavujú svoje provízie za takúto službu do absurdných výšok.

Ak vyberáme podľa týchto podmienok prepravcu tak zistíme, že takúto komplexnú službu dokážu poskytnúť na Slovensku momentálne k Novembru 2020 iba DPD a GLS. Takže toľko k zdaniu "konkurencie" Ak teda rovnako rozmýšľa aspoň 30% obchodníkov a snažia sa ušetriť príjemcov balíkov problémov s doručením balíkov, tak tieto služby sú v podstate momentálne oligopol na Slovensku. V takej situácii môžeme byť radi že nám vôbec berú balíky na prepravu a doručujú ich v normálnej kvalite, a nie ešte aby sme mohli vyjednávať lepšie ceny. Napríklad v Decembri 2020 v Českej Republike GLS oznámila obmedzenie v počte vyzdvihovaných balíkov svojim zákazníkom a meškanie pri doručovaní o 2 až 3 dni. A to prosím pekne doslova zo dňa na deň, takže ak má obchodník viac balíkov ako mu stanovila "norma" tak má smolu.

Kuriérne spoločnosti sa vydali cestou maximalizácie svojich ziskov ( príklad tu a tu a tu ) To znamená rôzne obmedzenia v spôsobe vybavovania reklamácií - doslova povedané dnes ak niečo nezalejete do betónu tak sa môžete rozlúčiť s vybavením reklamácie a náhradou škody. Pre obchodníka to znamená dodatočné nákupy rôznych ochranných prvkov ako tvrdené kartóny, ochranné rohy a iné. Štandardné prepravné balenie od výrobcu pokiaľ neobsahuje tieto prvky tak je v záujme obchodníka aby si tieto prvky s výrobcom dojednal alebo ich sám zaplatil. Zrušené boli mnohé služby ako napríklad úprava dobierky po odoslaní zásielky. Ak ste spravili chybu v dobierke tak pekne zásielku vrátia ( poplatky ) a musíte ju znova poslať ( poplatky ).

Pneumatiky sa stali pre dopravcov nechceným tovarom. Je to logické - ak si pozriete kuriéra ktorý má polovicu auta naloženú pneumatikami tak zistíte, že je to plytvanie priestorom v aute. Nielen že sa pneumatík nemestí toľko ako bežných balíkov ( pravidelné tvary ), ale kuriér v dôsledku spraví menej "stopov" a tým pádom má menej peňazí. Niektorí dopravcovia - ako napríklad UPS - stanovila podmienku prepravy pneumatík jej balenie do škatúľ, daľší ako napríklad GLS a DPD stanovili podmienku zabaliť pneumatiku do fólie. A veľkosklady pneumatík a predajcovia mohli nakupovať baliace stroje. Pneumatiky sú rovnako ako prvé na "rane" ak treba obmedziť počet balíkov v prepravnej sieti - napríklad v zime 2019 GLS takto odstrelila veľkého distribútora pneumatík doslova zo dňa na deň, kedy neprijala balíky do prepravy. Predajcovia sa prispôsobili a na zimu 2020 už badáme že pneumatiky nám chodia cez rôzne prepravy. U nás sú pneumatiky iba doplnkovým sortimentom a 96% prepravy tvoria balíky s kolesami, takže táto situácia nás nijako neobmedzila nakoľko už k nám prídu pneumatiky zodpovedajúco zabalené.

Zima 2020 je momentálne obrovským otáznikom. Nikto nevie predvídať opatrenia nášho vládcu cára Igora, a samotné kuriérne spoločnosti čelia obrovskému nárastu balíkov v preprave. Prechod zákazníkov k eshopom sa deje v masívnom meradle a Vianočná sezóna 2020 bude výzvou nielen pre obchodníkov, ale aj dopravcov.

Na záver - keď k Vám príde kuriér skúste sa ho opýtať ako sa s nimi delia dopravcovia o svoje milónové zisky.