S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača. Táto hláška je mimoriadne otravná, ale zákon je zákon :)

KONTAKTY

CentrumKolies, s.r.o.
Novozámocká 136
94905 Nitra
tel: 037 / 3810711
napíšte nám
Telefonický poradca: 037/3810711
Po - Pia 9.00 - 12.00 / 12.40 - 15.00

NOVINKY

arr320.2.2018 - máme nový webSpustili sme nový web. Konečne to prišlo :-). Ale majte s nami trpezlivosť, prvé dni budeme ladiť k...

RADY K NÁKUPU KOLIES
Rady k nákupu kolies

Zásadnou a najdôležitejšou otázkou pri kúpe kolies je kvalitatívne a legálne hľadisko ich používania. Žijeme v krajine, ktorá premávku na verejných komunikáciách reguluje zákon o premávke na verejných komunikáciách číslo 725/2004 a týka sa najmä ustanovenia, ktoré jasne reguluje predaj diskov pre účely prevádzky na pozemných komunikáciách:

  • §13a)

Uvedenie na trh a sprístupnenie na trhu vozidla, systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky

(1) Uviesť na trh7a) a sprístupniť na trhu7b) nové vozidlo, systém, komponent alebo samostatnú technickú jednotku na účely prevádzky v premávke na pozemných komunikáciách možno, len ak majú udelené typové schválenie, typové schválenie ES alebo správu o homologizácii typu. Pre uvádzanie na trh a sprístupnenie na trhu nového vozidla, systému, komponentu a samostatnej technickej jednotky platia podmienky ustanovené osobitnými predpismi o typovom schvaľovaní.

Po lopate povedané - hľadajte kolesá, ktoré majú značku na disku KBA s číselným kódom, alebo značku E s číselným kódom. Takéto disky sú (KBA) typovo schválené alebo (E) so správou o homologizácii. Takéto kolesá sú nespochybniteľne kvalitné a ich použitie nemôže rozporovať alebo napadnúť žiaden orgán kontroly alebo poisťovňa. Všetky nami ponúkané disky v kategórii "Bežné disky" majú tieto náležitosti splnené.

Druhou najdôležitejšou otázkou pri kúpe kolies je výber, akým spôsobom si chcete kolesá zaobstarať.

Zoberme si ako figuranta populárnu Škodu Octavia. Pre ňu je dnes už bežným rozmerom 17" disky, údaje zapísané v TP hovoria nasledovné:

šírka disku: 7"
priemer disku 17"
ET: 49
pneumatiky: 225/45 R17

Držíme sa dvoch princípov:

  • Pôjdeme presne v parametroch TP, tj šírka kolesa, ET, priemer = zhodný s údajmi v TP

V parametroch nájdete ešte jedno tajomné označenie "H2" ale tomu nevenujte pozornosť. Jednoducho všetky disky ktoré vidíte sú H2.

Poďme však k výberu - povedzme že volíme z ponuky značiek tradičných na našom trhu. Otvoríme si na webe 17" disky a do vyhľadávača si zadáme požadované parametre kolies ( hodnotu ET si vyberáte v položke "Parametre" vedľa grafu cenového rozpätia ). Ponúkané disky sú presne zhodné s údajmi v TP vozidla a výrobcovia ich robia ako alternatívne náhradné diely s homologačnou značkou "E" a použitím originálneho príslušenstva od vozidla.

Výhodou tohto prístupu k výberu kolies je zhoda s TP auta, použitie originálneho príslušenstva od vozidla. Nevýhodou je obmedzenie počtu dizajnov a najmä fakt, že väčšina kolies v parametroch predpísaných v TP jednoducho nevyzerá úplne najlepšie z hľadiska pozície v blatníku - zväčša sú kolesá príliš zapustené v blatníku.

  • Vyberieme si disky typovo schválené a testované, avšak s iným parametrom šírky alebo ET alebo dokonca aj iného priemeru kolies!

A tu začína pravá zábava a obrovský výber kolies. Kúpa diskov na konkrétne vozidlo sa riadi princípom ich atestácie a základným princípom, ktorý si treba uvedomiť je, že údaje v TP vozidla označujú obutie, alebo alternatívne obutie, ktoré Vám dodá resp vie dodať výrobca auta. V žiadnom prípade sa nejedná o zákaz alternatívneho obutia, ak je taká kombinácia testovaná a schválená.

Takže môžete bezproblémov použiť iné disky, ak je disk na Vaše auto schválený a je k nemu atestácia TUV tak nie je problém dodať aj podklady k zápisu nového rozmeru kolies do TP vozidla. O tom, či je disk na Vaše auto schválený sa dozviete v konfigurátoroch výrobcov kolies (odkazy na jednotlivé konfigurátory sú u nás na webe)

Výhodou tohto prístupu je obrovská sloboda vo výbere kolies, obrovské možnosti dizajnov a prevedení. Malou nevýhodou je potreba rozšírenia zapísaných rozmerov kolies v TP, je to však len vecou času a administratívy pri zmene rozmeru kolies v TP vozidla.

S kolesami je spojených množstvo legiend, ktoré sú obecne tlmočené medzi ľuďmi a vychádzajú z overeného "mechanik povedal" alebo "známy čo má strojárinu...." a drvivá väčšina z nich je spojená s rozmermi kolies, ktoré nie sú priamo uvedené ako originálna výbava vozidla. Rozoberieme si najčastejšie:

  • originál je najlepší, ostatné je blato

V prvom rade treba povedať, že výrobcovia áut si žiadne kolesá nerobia. Zadajú požadovaný dizajn a prevedenie do výroby fabrikám ako Ronal, Cms, Borbet, BBS atď... teda výrobcom, ktorý roky produkujú kolesá do doplnkovej výbavy. Tu treba povedať že rozlišujeme kolesá z klasickej zliatiny odlievaním ( dnes už sa prešlo od gravitačného k odlievaniu tlakom ) kolesá vyrábané technikou flow forged alebo flow form ( fúzia techniky kovaného bubna a odlievaných lúčov ) a exoticky sa vyskytujúce plne kované kolesá. Kované kolesá na nissane GTR samozrejme čo do kvality, pevnosti a tvrdosti nemožno zrovnať s klasicky odlievanými kolesami na Škodu Octavia. Kvalitatívne normy a požiadavky sú však dnes už tak prísne, že nemožno rozdeľovať kolesá originálne alebo druhovýrobu, pokiaľ je vyrábaná rovnakým spôsobom a samozrejme testovaná.

  • plastové vymedzovacie kúžky? Plast v kolese na aute?

Funkcia vymedzovacieho krúžku slúži k jedinému - pri nahodení kolesa na auto slúži k vycentrovaniu kolesa na stredovom náboji. Tam sa úloha končí a krúžok po upevnení kolesa už neprenáša žiadne sily a nijako koleso nefixuje. To je všetko, celá realita krúžkov.

  • zmena rozmeru kolies zničí auto, žiadny parameter sa nesmie meniť

Tu treba rozlišovať zmenu celkového priemeru kolesa ( napr zo 16" na 19" ) a zmenu iba v jednom parametre ( napríklad zachovanie rozmeru kolies pri zmene ET alebo šírky ). Zmena celkového rozmeru kolies znamená zväčšenie priemeru disku a zmenšenie profilu pneumatiky, čo so sebou vždy nesie väčšiu "tvrdosť" auta. Podvozkové časti však netrpia ani tak samotnou zmenou priemeru kolies ako kvalitou našich ciest, to je bolestné špecifikum kvality Slovenských vozoviek. Nič hrozné sa však nedeje, stovky a tisíce motoristov na Slovensku jazdia s peknými veľkými kolesami a vec tvrdosti auta a kritérií na pohodlie to si musí každý zvážiť pri výbere sám.

Zmena iba v jednom z parametrov kolies ( napríklad iba zmena ET alebo šírky kolesa ) pri zachovaní priemeru kolesa a predpísaného rozmeru pneumatík nespôsobí žiadne zvýšené opotrebenie alebo zmenu vlastností vozidla. Jediné čo treba poznamenať a čo je merateľné je zmena polomeru otáčania v rádovo milimetroch.