Zápis väčších kolies do technického preukazu

Pekné kolesá sú vyjadrením individuality a vkusu kupujúceho. Ak máte to štastie a výrobca auta uvádza alternatívy pre rozmery diskov a  pneumatík, tak si môžete vyberať bez obmedzenia. Častou realitou je však stav, že máte v technickom preukaze zapísaný iba jeden rozmer disku a pneumatiky. Toto je najmä špecialitou našich Slovenských TP. Na auto však z technického hľadiska nie je problém osadiť aj o dva až tri palce väčšie disky. Poďme si pozrieť ako zapíšete disky do TP legálne a v zmysle platnej legislatívy.

Zakúpené disky musia byť TUV certifikované na premávku po verejných komunikáciách

Disk je v podstate súčiastka na aute. A výrobcom takejto súčiastky môže byť každý výrobca, ktorý splní normy a svoj tovar si nechá riadne certifikovať. To, že výrobca auta ponúka a má schválené iba základné rozmery pneumatík a diskov ( povedzme 14" a 15" ) neznamená, že výrobca dizajnových diskov si nemôže dať na konkrétny automobil dodatočne schváliť aj väčšie rozmery. Pre tieto účely sú realizované tzv. skúšky TUV. TUV certifikát je v podstate znalecký posudok o montáži konkrétnych diskov na konkrétny automobil s konkrétnymi pneumatikami. Takýto certifikát vyzerá nasledovne a nájdete v ňom všetky podstatné a zrozumiteľné fakty potrebné k zápisu:

TUV certifikacia


Na tomto príklade vidíte TUV certifikát k diskom RONAL R48 na automobily AUDI v rozmere 8x18". Máte tam konkrétny model auta a takisto aj použité pneumatiky. Tento certifikát je základným predpokladom na legálny zápis alternatívneho rozmeru diskov a pneumatík na vozidlo bez obmedzenia záruky na auto.

Nasleduje praktický postup zápisu. Tu je v našej krajine priam legendárny problém rôznych omylov, zaručených informácií a iných nezmyslov. Dajme informácie na pravú mieru tak, ako to v skutočnosti funguje. Existujú dva postupy v závislosti od rôznych značiek diskov. Prvý je zápis diskov s dodatočným schválením Ministerstva Dopravy SR a druhým spôsobom je postup zápisu kolies so schválením TUV / KBA, pre ktoré však nie je dodatočné schválenie Ministerstvom Dopravy. Tu však pozor, podstatné schválenie je TUV / KBA a dodatočné schválenie našimi úradmi je iba byrokratický postup, certifikácia samotného tovaru je dôležitá a z neho plynú postupy zápisu.

Zápis diskov značiek AEZ, DOTZ, ENZO, DEZENT, PROLINE, BORBET, MAK, ANZIO, OXIGIN, CARMANI, OZ, MSW

Importéri týchto značiek disponujú dodatočným schválením komponentu a pre zápis týchto značiek stačí protokol o montáži kolies na auto u školeného montážneho pracoviska ( školenia organizuje Slovdekra ). Následne s týmto protokolom a certifikátom TUV prídete na Obvodný Úrad Dopravy a v poplatkoch za kolky rádovo v sume 3€ - 8€ zapíšete nový rozmer kolies do technického preukazu.

Zápis diskov so schválením a protokolmi TUV - RONAL, AUTEC, RIAL, BROCK atď.....

Postup zápisu pre celý sortiment kvalitných značiek nie je nijako komplikovaný. Dôležitá certifikácia TUV je na ne vydaná, avšak samotný postup zápisu je odlišný ako pri značkách, ktoré majú dodatočné schválenie našim Ministerstvom. Základom je opäť certifikát TUV. Postup je nasledovný:

1) Máte certifikát TUV, na ktoro je uvedený výrobca disku, model, konkrétny automobil + použité pneumatiky a podmienky montáže. Tento certifikát je potrebné, niekedy však nie nevyhnutne, preložiť do Slovenského jazyka. Takýto preklad nemusí byť úradný.

2) Navštívite STK, kde podľa paragrafu 49 odsek 2 písmena c) zákona 725/2004 Zz Stanica Technickej Kontroly overí praktickú montáž na dané vozidlo v súlade s podmienkami posudku TUV a vykoná kontrolu v rozsahu kontrolých úkonov 404 - kolesá a ich pripevnenie, 405 - disky, 406 - pneumatiky, ich konštrukcia a dezén. Následne Vám je vydaný tzv "protokol o zvláštnej kontrole STK". Poplatok je rádovo 4€ - 5€.

3) S týmto protokolom a certifikátom TUV navštívite Obvodný Úrad Dopravy v mieste svojho trvalého bydliska a za zákonný poplatok 50€ ( podľa zákona 145/1995 Zz ) vykoná schválenie komponentu a za finálny poplatok 6€ vykoná zmenu v technickom preukaze.

Tento postup je v súlade s paragrafom 15 platného zákona č. 725/2004 o podmienkach prepravy vozidiel na pozemných komunikáciách. Ak sa stretnete s akýmikoľvek prekážkami zo strany neochotných úradníkov ( neznalých svojej práce ) tak je najlepšou cestou sťažnosť na nadriadený orgán spolu s menom konkrétneho úradníka.

Takýmto postupom si zapíšete nasledovné značky diskov:

- AUTEC
- RONAL
- MAM
- KESKIN
- ADVANTI
- AVUS ( časť produkcie )
- BBS
- CARMANI
- ETA BETA
- GMP
- MOMO
- MSW
- OZ RACING
- OXIGIN
- TOMASON
- ALUTEC
- RIAL
- CMS
- BROCK
- ANZIO
- INÉ ( iné značky, musia mať však TUV certifikát pre konkrétny disk )

Tento spôsob je vhodný aj pre prípady, kedy máte disky vyššie uvedených značiek s hromadným povolením dovozu od Ministerstva Dopravy (AEZ, DOTZ, ENZO, DEZENT, PROLINE, HRS a BORBET) a z akéhokoľvek dôvodu nie je možné absolvovať odbornú montáž priamo u predajcu kolies s patričným povolením.

Nezabudnite na to najdôležitejšie. U nás predávame kvalitné disky so schválením a certifikátmi TUV na premávku na verejných komunikáciách. Každý takto označený tovar disponuje schválením TUV. Disky určené pre individuálne úpravy máme príslušne označené, tj ako jediný predajca Vás reálne informujeme o právnom stave tovaru, aký kupujete.

Pokiaľ Vás zaujíma konkrétne znenie postupu, prípadne máte problém s objasnením zámeru úradníkom, navštívte tento odkaz na stránke Ministerstva Dopravy a vytlačte si jeho znenie:

http://www.telecom.gov.sk/index/index.php?ids=77312

Pokiaľ máte problémy s miestnou STK, ktorá nepozná postup pri zvláštnej kontrole STK, tak bude nápomocný metodický pokyn upravujúci tieto zvláštne kontroly STK v súvilosti so schválením diskov:

/domain/centrumkolies1/files/vestnik_STK.pdf

Dávajte si pozor najmä na pochybne lacné disky neznámych značiek z internetu. Nemajú žiadne schválenie pre premávku na verejných komunikáciách a navyše ich produkty nie sú nijako atestované. Viac o probléme píšeme tu >>>>

Aké sú najčastejšie chyby pri komunikácii s úradmi?

U nás žiaľ často máme pocit, že úradník nie je na to, aby nám pomohol, ale na to, aby nám ukázal, kto je tu pánom. Z toho pramenia aj časté chyby, ktoré sa v komunikácii s úradníkmi stávajú ( česť výnimkám, ktorý majú náš obdiv ).

  • naštudujte si pozorne postup, aký popisujeme
  • nedajte sa odradiť a vecne argumentujte
  • nikdy sa nesnažte o zabezpečenie si dokladu na inú značku, ako máte - je to nelegálne
  • na STK sa nepýtajte na zápis kolies, ale na vykonanie zvláštnej kontroly STK

Postupom času badáme v tejto oblasti obrovský progres. To, čo bolo pred rokom ešte takmer nemožné, je dnes už bežné. Zápis iných rozmerov pneu do TP prebieha hladko, pokiaľ sa držíte týchto rád tak sa legálne k tomu "svojmu" rozmeru do TP určite dostanete.

Quatro - jednoduchý nákup na splátky