Čierny svet pneumatík

Nadchádzajúca jarná sezóna 2015 a kopec oddychu počas sviatkov nám pomohol v zoradení istých myšlienok. Počas tých rokov na trhu sme boli svedkami veľkej ekonomickej krízy, poplašných správ ohľadom nedostatku pneumatík, tzv "kríza kaučuku", aféra zmanipulovaných testov ADAC ( a dmonievame sa že nielen ADAC ) až po terajšiu a mimoriadne aktuálnu tému v súvislosti s daňovými únikmi a čiernym importom pneumatík, za ktoré sa pri dovoze a ani následnom predaji neodvedie DPH. Svet pneumatík je neustále pod ťarchou absurných kríz, ktoré sú absolútne unikátne. Unikátne preto, pretože sa neriešia.

Automobilový priemysel v Európe je na tenkom ľade. Štáty sú nútené k dotáciám svojich výkladných skríň ( Francúzi a koncern PSA...... ), na internete kolujú fotografie "cintorínov" plných novo vyrobených áut a naoko samozrejme všetko ide ako má. EÚ dotuje čo sa dá, podstatné je, aby produkcia šlapala dalej. Samozrejme je kopec výrobcov áut vo výbornej kondícii, ale na druhej strane je aj kopec výrobcov v dlhodobej strate a dlhodobo na dotáciách. Prečo?

Pretože si EÚ nemôže v žiadnom prípade dovoliť krach akejkoľvek automobilky. To, čo sa udialo v USA je jednoducho pre EÚ neprijateľné, nech už je ten záujem akýkoľvek ( zamestnanosť, panika, verejná mienka, popularita politikov.... )

Biznis s pneumatikami je s autami jedna ruka - kríza tam je kríza aj tu, nadmerná výroba áut ovplyvňuje aj kalkulácie pneumatikárov a v zúri tu vojna o:

  • kto viac vyrobí pre prvovýrobu automobiliek. Je verejným tajomstvom, že dodávky priamo automobilkám sú bez zisku, resp pneumatikári ich dotujú so stratou. Rátajú totiž s tým, že po zjazdení sady "originálnej" si zákazník kúpi pneumatiku od rovnakého výrobcu.
  • kto viac predá na trhu doplnkovej výbavy, za akúkoľvek cenu ( a tu sa nejedná o cenu ako takú vyjadrenú v peniazoch, skôr v systéme obchodu )
  • kto bude lepší v testoch, resp kto túto kategóriu premenujeme na "kto má väčší rozpočet na marketingové výdavky ( čítaj úplatky )
  • a vojna najdôležitejšia - neustále dbať na to, aby boli pneumatiky iných ako "zavedených a tradičných" výrobcov označované ako menej bezpečné a menej kvalitné všade, kde sa len dá

Čo je však podstatné, vždy je plánovaný rast podielu na trhu, vždy je plánovaná lepšia a lepšia sezóna každý rok, lepšie a modernejšie výrobky - a to, čo sa prezentuje navonok, sú zásadne iba optimistické scenáre. Je Vám to známe, súdruhovia?

Manipulácia so zákazníkom prostredníctvom testov

manipulacia

Víťaz testu ADAC predá o 1 000 000 pneumatík viac ako umiestnením druhý, tretí, štvrtý v poradí. Je to dostatočný dôvod na manipuláciu? Áno a roky sa tak dialo. V rámci aféry okolo ADAC sa objavujú stále nové nezrovnalosti, a to nielen v prípade ocenenia Gelber Engel. Jednoducho povedané realita je taká, že tieto testy sa roky manipulovali a je smiešne sa domnievať, že po prevalení tejto aféry sa tak diať nebude. Peniaze sú mocný nástroj a pokiaľ bude rozhodovať o víťazstve na trhu "nezávislý test" tak tento test bude manipulovaný. Bodka.

PS: Domnievať sa, že iné testy sú absolútne objektívne je naivné. Sú možno iba menej zmanipulované.

PS: Nebudeme Vás, čitateľov zaťažovať detailami o manipulácii testov. Použite google, je toho plný internet

Staré štruktúry a si trh rozdelili......

najlepsi

Je to jasné, pokiaľ by sme sa pozreli na testy z posledných rokov, Continental je najlepšia pneumatika na svete, vyhrala čo sa dalo. Goodyear, Dunlop, Pirelli, Bridgestone, Michelin, všetci tí "druhý" sú o niečo horší, ale stále v top. Potom nasledujú "farmy" alebo ak chcete kúpené regionálne, bývalé "domáce" značky teraz kúpené niektorým z gigantov ( Semperit, Barum a Matador = Continental, Sava a Fulda = koncern Goodyear / Dunlop ). Poradie je jasné, predaje následne tiež, všetko funguje ako má.

Ale teraz reálne - pneumatika je čierna, okrúhla, má dezén a skladá sa z "niečoho". Dôležitými vlastnosťami sú najmä tie bezpečnostné, špionáž medzi výrobcami funguje znamenite a konkurencia má pneumatiku každého zo svojich konkurentov dobre "rozobranú" a analyzovanú. Nemajte žiadne pochybnosti o tom, že pneumatiky TOP výrobcov na svete sú na jednej úrovni a rozdely medzi nimi sú absolútne minimálne. Inovácie sú tu stále, ale Ameriku už nik neobjaví.....

A kde sú naše tradičné značky?

tradicia

Pre nás Matador, pre čechov Barum, poliakov Kormoran, Rakúšanov Semperit.... Dnes sú už pekne podelené ako súčasť materských koncernov Continental, Michelin, Goodyear / Dunlop. Majú svoje miesto ako "stredná a nižšia stredná" trieda pneumatík a ich možnosti, vývoj a celkovo ich budúcnosť je absolútne a prísne naplánovaná. Absurdné? Nie, je to realita.

Hlavne je nemožné, aby Matador ponúkol lepšiu pneumatiku ako Continental, Kormoran nesmie byť lepší ako Michelin. Ich miesto je presne definované a aj kvalita pneumatík, ktoré majú je presne definovaná. Bridgestone rovnako má svoju takúto značku - volá sa Dayton - a nie je žiadnym tajomstvom, že používa staré kostry a zmesi pneumatík, ktoré "podedili" od pneu Bridgestone.

Jednoducho namodelovený model koncernu - za 100€ predávame TOP značku s "A" hodnotením, za 70€ "domácu" značku s "C" hodnotením. Táto hierarchia je premietnutá aj do "nezávislých" testov.

Čo keby ste však mohli mať "A" pneumatiku za 85€? Alebo v cene 70€ nie "C" pneumatiku ale "B" pneumatiku? Alebo čokeby bol tento pomer ešte lepší, a hodnota, ktorú dostanete za svoje peniaze ešte lepšia?

...... čoho sa staré štruktúry boja?

strach

No predsa ambicióznych dravcov. Fungujúca manipulácia v testoch stanoví poradie najlepších a rozdelí predaje. Je to svojím spôsobom historicky veľmi zaujímavá ochrana trhu, pretože ju roky motoristi ani nevnímali. Testy samotných výrobcov nemôžu byť objektívne, sú ihneď brané ako reklama a preto sa ťahúňom predajov stali "nezávislé" testy. Táto konštrukcia funguje doteraz, ale už je podstatne slabšia a jej základy sú už deravé ako ementál.

Realita. Výrobcovia ako Nokian, Hankook, Kumho, Falken, GT Radial, Toyo, Nankang, Nexen napredujú mílovými krokmi ( samozrejme aj vďaka kupovaniu inžinierov od "starých štruktúr", priemyselnej špionáži atď.... ) a ich produkty sú rok od roka kvalitnejšie a modernejšie. Výrobcovia ako Nokian, Hankook, Kumho, Falken, GT Radial, Toyo, Nankang, Nexen majú pneumatiky s EÚ štítkom A / B v brzdnej dráhe na mokrej vozovke.

Sú hrozbou? Áno, pretože búrajú ekonomický model starých štruktúr. Preto ich treba čo najdlhšie držať mimo záujmu väčšinového zákazníka. "Nezávislé" testy sú najlepším spôsobom, ako to dosiahnuť.

Majte oči otvorené. Sledujte aj spotrebiteľské testy, ktoré dávajú priamo užívatelia pneumatík, napr www.tyretest.com , nenechajte sa oblbnúť rozdelením sveta na čierny a biely. Dnes už máte na výber kúpiť si pneumatiky výborných vlastností za podstatne lepšiu cenu. Alebo inak - na výber máte možnosti, pomer cena / výkon je už rozhodnutím, ktoré musíte urobiť sami.

PS: v tej cene sa ale často nachádza lobing, výdavky na manipuláciu, úplatky, dotácie, prehnaný marketing......

Je to nadmerná produkcia pneumatík?

nadprodukcia

Ekonomický boj je neúprosný. Opätovne zdôrazňujeme, že zo strany "zavedených a tradičných" výrobcov sú neustále predpovedané lepšie a lepšie sezóny, jar bude vždy jarnejšia a zima studenšia, stále väčšia produkcia a výroba pneumatík je prioritou. Neustály rast a expanzia sú ich hlavným mottom. Tieto grafy a tabuľky sú následne prezentované v tzv "predzásobení" teda akcii, kde sa hromadne pozbierajú objednávky, nastaví sa výroba a následne sa v predstihu pneumatiky dodajú.

Objednávky, výroba a aj dodávky musia stále rásť, výrobca vyrobí čo si objednáte a tak to funguje stále dokola. Už následne akým spôsobom sa to predá je pre "staré štruktúry" nezaujímavé, prioritou je rast produkcie a vlastné prázdne sklady. Bodka. Výrobné linky musia ísť 24 hodnín denne, 7 dní v týždni.

A teraz pár postrehov:

  • Trh na Slovensku je bohato zásobený nadprodukciou z ČR, Maďarska, Poľska, Nemecka. Výrobcovia potrebujú predať, preto neriešia a tolerujú katastrofálnu situáciu s únikmi na DPH pri importe a predaji pneumatík. Výrobcovia síce vedia aký je potenciál trhu v Poľsku, ale neriešia situáciu že tam obchodníci objednajú o 500 000 pneu viac ktoré následne umiestnia cez šedý a čierny import na Slovensko. Podstatné je, že je zabezpečená produkcia.
  • Reálny rozvoj pneuservisov prakticky neexistuje, čoraz viac predajcov na Slovensku je pod nátlakom preplnených skladov z dôvodu znehodnotenia zásob, nemožnosti konkurovať v konkurenčom boji cenám pneumatík, za ktoré nie je pri dovoze a predaji odvedená DPH.
  • Na rozdiel od ČR, Nemecka, Maďarska u nás neexistuje žiaden veľkosklad resp veľkodistribúcia pneumatík so zásobami niekoľko desiatok tisíc pneumatík aj v neštandardných rozmeroch.
  • Predmetom týchto praktík sú v zásade pneumatiky "tradičných a zavedených" výrobcov.
  • Náš trh je kolónia, s ktorou sa ráta ako miestom, kde sa valí nadprodukcia pneumatík. Samozrejme "staré štruktúry" sa snažia čo najviac predať aj napriamo, cez distribúciu výrobcu, tj s čo najvyšším profitom ( aby si kompenzovali ceny, ktoré "musia" dať v zahraničí kôli zabezpečeniu vlastnej produkcie ) tu u nás predajcom na Slovensku, potom v zahraničí s holým zadkom s vedomím nadprodukcie a vedomín faktu, že sa tie pneumatiky ako lavína objavia u nás za nereálne ceny.

Nadprodukcia pneumatík u "tradičných a zavedených" výrobcov má však dôsledky nielen v oblasti manipulácie zákazníkov, ale aj v oblasti trhovej súťaže a zdravého konkurenčného prostredia.

... a čo bude nasledovať?

pneubiznis

Pravdepodobne budu "tradičný a zavedený" výrobcovia pneumatík pokračovať v doterajších praktikách predaja. Do istého bodu je možné neustále plánovať rast, vyrábať stále viac a viac pneumatík a ignorovať dôsledky nadprodukcie. Iste je potrebné asi rešpektovať aj fakt, že Slovensko je tak maličký a nepodstatný trh ( z globálneho hľadiska ), že nie je v záujme výrobcu riešiť nejaké dôsledky, ktoré má takáto nadprodukcia pneumatík.

Zároveň je však dôležité, že sa aj na náš trh dostávajú značky ako Nokian, Hankook, Kumho, Falken, GT Radial, Toyo, Nankang, Nexen a mnohé iné. Manipulovanie v testoch pneumatík je už známy fakt, kvalita týchto výrobcov pneumatík je už mimoriadne vyrovnaná a je už iba otázkou času, kedy sa ekonomický model "starých štruktúr" založený na nadprodukcii pneumatík zosype. Minimálne na Slovensku je už totiž deravý ako ementál.

Zákazníkom doporučujeme, aby mali oči otvorené, určite si nechali vo výbere pneumatík poradiť od odborníka ( to najlepšie pre vodiča auta v meste nie je to najlepšie pre chatára na Orave ) a najmä, aby akceptovali skutočnosť, že manipulovanie testov je realitou.

A najmä - pomer ceny a hodnoty, ktorú dostanete, má oveľa väčšie možnosti ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Ono záverom aj treba dodať že napr ADAC testy ( ale aj iné ) minulých rokov majú určite svoju výpovednú hodnotu. Doporučujeme ale vyšktnúť prvého a posledného, ostatok poradia je možné považovať za reálne :)

Quatro - jednoduchý nákup na splátky