Viete si vybrať správne off-road pneumatiky?

14.11.2013, 14:58, CentrumKolies

Správny výber pneumatík do nekompromisného terénu vám môže ušetriť nielen peniaze, ale aj starosti s uviaznutím ďaleko od civilizácie. Čím sa riadiť pri výbere správnych off road pneumatík?


Najzákladnejšou a najpodstatnejšou úlohou pneumatík je prevod trakcie. V bežných vozidlách to znamená súboj pneumatík so spevneným povrchom rôznej kvality. Môže totiž byť pokrytý vodou či snehom. Pri terénnych vozidlách je však situácia o niečo komplikovanejšia, pretože „off-roady“ zápasia s podstatne náročnejšími podmienkami, ktoré sa často nedajú ani predpokladať. Kamene, voda, blato, močiare či iný nespevnený povrch sú nástrahami, pri ktorých sa ukáže dôležitosť terénnych pneumatík.

Ešte pred výberom konkrétneho typu pneumatík pre vaše terénne vozidlo je dôležité si uvedomiť, na aké účely budete dané vozidlo používať. Ak v počte najazdených kilometrov stále prevláda jazda po bežných, a teda spevnených cestách, mali by ste sa sústrediť na výber cestných alebo pre všetky terény určených pneumatík (tzv. all-terrain). Takéto pneumatiky majú dlhú životnosť, nevyprázdnia úplne vašu peňaženku a sú vhodné aj do ľahkého terénu.

Ak predsa len viac času trávite v náročnom teréne, pouvažujte skôr nad bahennými terénnymi pneumatikami. Ich hĺbka i tvar dezénu je určený do nekompromisných podmienok. Bočné steny sú vystužené a vydržia aj nárazy kameňov a podobne. Sú však o niečo nákladnejšie a ich životnosť pri bežnom používaní rýchlo klesá.

Pri častých jazdách po snehom či ľadom pokrytom povrchu iste oceníte „snežné“ pneumatiky, ktoré sú pre takéto situácie vyvíjané. Majú výrazné a členité lamely pre boj so snehom i brečkou, ktoré zabezpečujú lepšiu trakciu a ovládateľnosť vozidla. „Snežné pneumatiky“ sú vytvorené zo špeciálnej zmesi tak, aby ostali priľnavé a poddajné aj v nízkych či mínusových teplotách.

Pre menšie štvorkolky sú dostupné aj pneumatiky vhodné do piesočných dún. Vyznačujú sa horizontálnymi „plutvami“ (špec. štrukturovaným dezénom), ktoré zabraňujú zaboreniu pneumatiky do mäkkého povrchu a zlepšujú trakciu.

Veľmi dôležitým aspektom pri výbere je aj to, či budete pneumatiky obúvať na klasické oceľové disky alebo na disky z ľahkých zliatin. Disky z ľahkých zliatin síce znižujú spotrebu a predlžujú dojazd vozidla, ale môžu byť veľmi ľahko zničené nárazom kameňa alebo iným incidentom. Oceľové disky sú podstatne nárazuvzdornejšie a vhodnejšie do off-roadových podmienok.

Výšku a šírku pneumatík možno odvodiť od hmotnosti vozidla. Pri superľahkých vozoch (do 1 400kg) celková výška pneumatiky nemusí presiahnuť 84 centimetrov, šírka 25 centimetrov. Pre ľahké terénne vozidlá (s hmotnosťou do 1 800 kg) sú určené pneumatiky do výšky 91 cm, so šírkou maximálne 30 centimetrov. Stredne ťažké vozy (do 2 200 kg) môžu mať pneumatiky s výškou až 97 a šírkou 36 centimetrov.

Tip na záver

Zabrániť nezdaru pri prejazde povrchom s nízkou adhéziou môže pomôcť „podfúknutie“ pneumatík. Umelým znížením tlaku v nich pneumatika získa väčšiu priľnavú plochu, čo výrazne pomôže trakcii. Niektoré moderné vozidlá dokážu meniť tlak v pneumatikách priamo z kabíny vodiča, pri starších treba so sebou nosiť potrebné ústrojenstvo.

 
« Späť

Quatro - jednoduchý nákup na splátky