Oprava defektu bez špinavých rúk a námahy

16.01.2014, 14:21, CentrumKolies

Tí šťastnejší vodiči sa ešte nestretli s defektom na cestách. I keď výmena pneumatiky nie je extrémne zložitá, nemusí ju zvládnuť každý. Čo robiť v prípade, že vás defekt postihne?


Už dávno pominula doba, kedy každé jedno vozidlo bolo nutne vybavené rozmernou náhradnou pneumatikou a jej absencia mohla byť pokutovaná. Dnes namiesto štandardne veľkej gumy (ktorej rozmery sa musia zhodovať s tými na vozidle, resp. rozmer musí byť zapísaný v technickom preukaze) možno so sebou legálne voziť podstatne menšiu náhradnú dojazdovú pneumatiku alebo len sadu na opravu defektu. Azda najväčšou výhodou takejto legislatívnej úpravy sú litre batožinového priestoru navyše, ktoré ste predtým so sebou len „vozili“.

Navyše, výmena pneumatiky v teréne (teda na kraji vozovky) býva neraz nebezpečná. V neprehľadnej zákrute nemusí pomôcť ani zákonom predpísaný trojuholník na ceste a bežná výmena defektu môže skončiť katastrofou.

K autám vyššej strednej triedy sa dnes bežne „pribaľujú“ tesniace sady pre opravu defektu. My, majitelia starších a lacnejších vozidiel, si takúto sadu musíme kúpiť. Pozostávať by mala minimálne z tesniacej hmoty v plechovke a kompresora, ktorý možno napojiť z 12V vo vozidle.

Oprava defektu s takýmto setom je jednoduchšia, ako štandardná výmena pneumatiky. Netreba vozidlo dávať na zdvihák a nie je nutná ani demontáž kolesa. Ak nie je dostatočne široký odstavný pruh (krajnica cesty), snažte sa dostať do bezpečia, predsa len, predstavujete prekážku v premávke. Následne treba koleso nastaviť tak, aby bol vzduchový ventil vo vodorovnej polohe. Stačí už len pripojiť sprej s tesniacou hmotou, aplikovať jej do kolesa adekvátne množstvo a pneumatiku nafúknuť. Po najbližší pneuservis bez problémov prídete.

Treba si však uvedomiť, že rozsiahlejšie poškodenú pneumatiku, napríklad rozrezanú rozbitou fľašou, len tak pri ceste neopravíte. S takýmito „kúskami“ mávajú starosti aj v pneuservisoch, kam sa nevyhnutne budeme musieť nechať odtiahnuť. V žiadnom prípade neskúšajte prísť po najbližší servis s rozťatou pneumatikou, okrem zničenia disku ohrozíte seba i celú cestnú premávku. Takisto je nevhodné aplikovať tesniacu hmotu na pneumatiku s poškodeným kordom.

V servise vašu pneumatiku spolu s diskom zhodia z vozidla a vyzujú ju. Následne záleží na danom mechanikovi, ako sa k oprave defektu postaví. Niektoré, menšie trhliny (typicky diery po malých klincoch) stačí len zalepiť špeciálnymi nálepkami, či knôtmi na to určenými. Pri rozsiahlejších poškodeniach však prichádza na rad oprava pomocou vulkanizácie daného miesta a spoja, takže musí prísť aj k vyrezaniu poškodenia a obrúseniu jeho okolia. Následne technik odmastí povrch v okolí poškodenia (vo vnútri pneumatiky), nanesie lepidlo a potrebnú záplatu. Po následnej kontrole ešte prichádza k vyváženiu kolesa a následne k úhrade za vykonanú prácu.

 
« Späť

Quatro - jednoduchý nákup na splátky