Môžeme ešte veriť ADACu?

21.01.2014, 16:12, CentrumKolies

pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Pravdepodobne mnohí z vás už zaregistrovali správu o manipulovaní výsledkov ankety o najobľúbenejšie auto Nemcov, zo strany jej usporiadateľa, prestížneho nemeckého autoklubu ADAC.


Pod pozlátkom Zlatého Anjela

ADAC každoročne usporadúva anketu nazvanú Zlatý Anjel, v ktorej sa hodnotí najobľúbenejšie nemecké auto. Takmer 19 miliónov registrovaných užívateľov síce dáva ADACu celkom slušnú výskumnú vzorku, no finálny počet respondentov pravdepodobne zaostal za očakávaniami. ADAC preto úmyselne zvýšil Čo sa skrýva pod pozlátkom zlatého anjela?počet účastníkov, pravdepodobne s úmyslom udržať prestíž a relevanciu daného ocenenia. Víťaz ankety, VW Golf dostal podľa oficiálnych výsledkov 34 299 hlasov, v reále to však bolo iba 3409 hlasov, čiže takmer 10 násobne menej. K falšovaniu sa priznal vedúci komunikácie nemeckého autoklubu, Michael Ramstetter, ktorý sa okamžite vzdal svojej funkcie. Je ale otázne, nakoľko boli s falšovaním údajov oboznámení aj ostatní vedúci pracovníci ADACu.

I keď nešlo priamo a ovplyvňovanie poradia výsledkov, ale „iba“ o zvýšenie počtu výskumnej vzorky, v automobilovom svete vyvolal tento škandál rozčarovanie. ADAC je totiž najprestížnejším európskym autoklubom, ktorý má veľký vplyv na motoristickú verejnosť a v Nemecku aj na legislatívu v oblasti dopravy.

Ešte väčší vplyv má však tento autoklub v rebríčku predaja. Doslova totiž platí, že výsledky ADAC miešajú poradím predajnosti v Nemecku ( a nielen tam ) tak výrazne, že pneumatika, hodnotená ako nevyhovujúca má veľké problémy s predajnosťou. A najmä tento fakt vzbudzuje už oprávnené otázky – manipulujú sa aj výsledky testu pneumatík?

Testy pre „ovce“?

Keď sme na jeseň zverejnili na našej Facebook fanpage výsledky testov zimných pneumatík od ADACu, náš fanúšik Peter nám napísal, že nemáme ľudí zavádzať testami pre ovce. Nebol sám, kto sa neskôr obul do výsledkov testov a na naše prekvapenie aj do jeho víťaza, Continental ContiWinter Contact TS850.

Niektorí to predpovedali už v októbri :)

Takéto reakcie samozrejme nie sú ničím zvláštne, ľudia si radi v diskusiách a na sociálnych sieťach „udrú“ do kadečoho. Na druhú stranu, treba uznať, že výsledky testov zimných pneumatík ADAC často vyvolali polemiku aj u odbornejšej verejnosti. Automobilový priemysel je chrbticou nemeckej ekonomiky a preto dobré výsledky nemeckých pneumatík v testoch nemeckého autoklubu s medzinárodným vplyvom, prirodzene vzbudzujú nedôveru. Lobing nie je vo veľkom biznise žiadnou konšpiračnou teóriou, ale každodennou realitou. Preto by sme určite ani my nedali ruku do ohňa za to, že ADAC nespolupracuje so samotnými výrobcami pneumatík.

Ak čakáte dáke „ale“, čakáte správne. Väčší vplyv ADACu a váha jeho testov, automaticky znamená aj väčšiu kontrolu zo strany médií a verejnosti. Nejakým spôsobom nechceme ospravedlňovať manipulovanie údajov v ankete Zlatý Anjel, no treba povedať, že v tomto prípade išlo o manipuláciu s veľkosťou vzorky. Samotný predmet ankety o najobľúbenejšie auto, je v podstate čisto subjektívny. Testy, ktoré na našom webe zverejňujeme a ktorými podkladáme kvalitu pneumatík, sú ale podkuté objektívnymi, kvantifikovateľnými ukazovateľmi. Brzdnú dráhu na mokrom povrchu či na snehu zmanipulujete ťažko. Minimálny priestor na ovplyvnenie by možno poskytovali ukazovatele ako hlučnosť či opotrebenie. Keby ale ADAC chcel v týchto ukazovateľoch zavádzať pred očami verejnosti, púšťal by sa na naozaj tenký ľad. Ak lobing dákym spôsobom ovplyvňuje testy pneumatík či autosedačiek, tak nie vo výsledkoch testov, ale v samotnom výbere produktov.

Aj náš Matador už patrí pod koncern Continental, zastáva pozíciu regionálnej lacnej značky. Koncern samozrejme nemá záujem Matador prezentovať na Nemeckom trhu ( Barum už však áno ), preto sa týchto testov neúčastní. Ak teda máme vnímať lobing, tak v samotnom výbere testovanej pneumatiky.

Čo na to vravia ostatní?

Ale aby sme len neteoretizovali, vráťme sa k výsledkom testov. Ako sme spomínali, v diskusii na Facebooku sa mnoho našich fanúšikov obúvalo konkrétne do víťaza testov, pneumatík Continental ContiWinter Contact TS850 (ktoré v diskusii na plnej čiare prehrali s našimi Matadorkami :) ). Keďže okrem ADACu testovali tento rok zimné pneumatiky aj iné inštitúcie, rozhodli sme sa spraviť menšie porovnanie výsledkov jednotlivých testov a zistiť, ako sa umiestnili víťazi testov.

Pozreli sme si testy konkurenčného nemeckého autoklubu ACE (Auto Club Europa) a testy denníkov Auto Bild a Auto Zeitung. Problémom bolo nájsť testy pneumatík v rovnakých veľkostiach, preto sme porovnávali testy pneumatík s príbuznými rozmermi 185/60 R15 a 195/65 R15. Do úvahy ešte pripadali testy českého či ruského autoklubu, tie však testovali iné rozmery a predovšetkým v ruskom prípade aj výrazne odlišné značky. Bodové hodnoty jednotlivých modelov sme dali do percentuálneho pomeru k víťazovi daného testu (aby bol jasný kvalitatívny rozdiel). Následne sme spriemerovali umiestnenie jednotlivých pneumatík v ostatných testoch a odchýlku od výsledkov ADACu. Ako to dopadlo?

Najúspešnejšie pneumatiky vo všetkých štyroch testoch.

Výsledky sú šokujúce. Ani v jednom z testov sa neumiestnili pneumatiky Matador pred modelom Continental WinterContact :). Naopak, tento model sa umiestnil v bodovom hodnotení na prvej priečke všetkých troch testov. Magazín Auto Bild ho síce napriek najvyššiemu počtu bodov prekvapivo umiestnil až na tretiu priečku, práve Auto Bild však otvorene priznával, že zohľadňoval aj subjektívny pocit z jazdy.

Ďalšie pneumatiky ktoré v teste ADAC excelovali, Michelin Alpin A4, Dunlop SP Winter Reponse 2, či Nokian 2R D3 dopadli v ostatných testoch dobre. Pneumatiky Goodyear Ultragrip 8 boli napríklad testované vo všetkých testoch, pričom voči testom ADAC mali nulovú pozičnú odchýlku.
Jediným sporným výsledkom je teda až 10 priečka pre pneumatiky Pirelli W190 SnowControl 3, ktoré sa v teste Auto Bild-u umiestnili na druhom mieste. Výrazne odlišné výsledky však dosiahli vo všetkých štyroch testoch.

Pozície top pneumatík testovaných ADACom a ich pozičné odchýlky voči ostatným testom

Čo z toho vyplýva?

Z našich záverov teda vyplýva, že pneumatiky dosahovali veľmi porovnateľné výsledky vo všetkých štyroch testoch. Treba si uvedomiť, že rozdiely v dosiahnutých výsledkoch môžu byť spôsobené aj rozdielnymi testovacími podmienkami. Či už ide o postupy, techniku alebo povrch vozovky, testovací automobil a podobne, dosiahnuť rovnaké testovacie podmienky je takmer nemožné. Ak teda okolo testov existujú nejaké pochybnosti, podľa nášho názoru by sa mali týkať skôr toho, prečo neboli do testov magazínov Auto Zeitung a Auto Bild zaradené pneumatiky Firestone WinterHawk 3 či Vredestein Snowtrac 3 a naopak, prečo ADAC nezaradil do testov iné značky pneumatík (napríklad aj Matador). ADAC je tiež súčasťou biznisu, a keďže nie je možné otestovať všetky modely zimných pneumatík, je možné, že výber pneumatík nie je objektívny, predovšetkým voči malým výrobcom (rovnako ako v hypermarkete zväčša nedostanete potraviny od lokálnych farmárov, ale veľkovýrobcov).

Škandál s falšovaním výsledkov bude mať určite veľmi negatívne následky na povesť celého autoklubu. A to i napriek tomu, že celú zodpovednosť na seba zobral jeden človek, ktorý zo svojej funkcie okamžite odstúpil (čo by sa pravdepodobne v slovenských podmienkach nestalo).

Za kvalitou testov pneumatík, ako aj detských autosedačiek však stojíme. Nie, ADAC nás naozaj neplatí. Objektívne však treba povedať, že v spomínaných testoch má jednoznačne najlepšiu metodiku, vybavenie a špecializovaný personál. Dôkazom toho sú napríklad testy autosedačiek, v ktorých je ADAC zväčša oveľa prísnejší, ako oficiálne normy. Práve preto na našom webe (rovnako ako väčšina konkurencie) uvádzame výsledky testov práve od ADACu a nie od automagazínov, ktoré tieto profesionálne podmienky zďaleka nespĺňajú. A sú minimálne rovnako manipulovateľné ako ADAC.

Koniec koncov, poradie pneumatík v jednotlivých testoch sa môže líšiť, pri výbere pneumatiky by ste však mali dbať predovšetkým na vlastnosti, ktoré sú dôležité pre vás. Rozmyslite si, či jazdíte viac na snehu alebo suchu, či uprednostňujete pneumatiku s agresívnym záberom, alebo jazdíte na dlhé služobné cesty, zväčša po diaľniciach. V tomto smere vám budú testy pneumatík veľmi nápomocné.

pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk


Zdroje:
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Category/Winter-Tyres
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2013_winterreifen_test_185_60_R15.aspx?ComponentId=185944&SourcePageId=31821

 
« Späť

Quatro - jednoduchý nákup na splátky