Dátum výroby pneumatík DOT

Populárnou témou dnešných dní je dátum výroby pneumatík (DOT) a jeho vplyv na vlastnosti pneumatík, starnutie a kvalitu. U nás považujeme túto tému za závažnú  ale poskytneme Vám troška odlišný pohľad na túto tému. Nebudeme sem kopírovať vyjadrenia výrobcov pneumatík o chemických a fyzikálnych procesoch - je to zbytočné a kto chce, ten si tieto kopírované vyjadrenia aj tak nájde na iných stránkach. Ono je to totiž tak, že DOTka nie je vôbec tak dôležitá!

Pneumatiky nie sú z pekárne

pekaren

Kedysi sa rožky dovážali do obchodov z pekární, dnes si obchody pekárne zriadili priamo vo svojich prevádzkach. A dopekajú :-). Pneumatiky ale nie sú chleba, nedokážeme ich upiecť v našom sklade. Možno to neviete, ale výroba letných pneumatík prebieha v zime, naopak výroba zimných pneumatík prebieha v lete. My ako predajca sa od výrobcov musíme zásobiť v dostatočnom predstihu tak, aby sme boli pripravený predávať. Zimné pneumatiky si objednávame v mesiacoch máj - jún a letné v mesiacoch október - november. A výrobcovia ich musia v dostatočnom predstihu vyrobiť. Úplne presne to znamená, že letné pneumatiky na sezónu 2014 sú vyrobené v zime 2013, takže na väčšine z nich bude svietiť dátum výroby 2013. Výrobcovia totiž vlastné sklady udržiavajú zväčša úplne prázdne, vyrobia iba to, čo si predajcovia objednajú v dostatočnom predstihu.

Čo je žiadané, to nebýva staré

ziadane

Takže výroba pneumatík prebieha v úplne inom období, ako si väčšina ľudí myslí. Rozmerov pneumatík je však tak obrovské množstvo, že ho ani sami nevieme spočítať, a to sme vo fachu už roky. Avšak čo vieme viac ako iste z praxe je, že existujú top rozmery pneumatík, ktoré používa tak obrovské množstvo áut, že sú vždy nedostatkové. Uvedieme napríklad 195/65 R15 - tento rozmer výrobcovia nestíhajú vyrábať, vždy sa vypredá pomaly do 0 ks takže tu sa skutočne netreba obávať, že by sme mali na sklade staršie pneumatiky. A podobných rozmerov sú stovky.

Neštandardné sa vyrobí vopred

rarita

Trh je však veľký a existujú aj menej štandardné rozmery pneumatík, ktoré sa neradia medzi rýchlo obrátkový tovar. Napríklad zimná pneumatika rozmeru 275/35 R19 je globálne veľmi málo predávaný rozmer, preto si ho výrobcovia vyrobia v jednej sérii povedzme raz za 1,5 - 2 roky. Tu sa niet čo čudovať, ekonomicky by bolo veľmi nevýhodné plniť si sklady tovarom, ktorý sa predáva málo. Takéto pneumatiky, teda môžu mať aj starší rok výroby. Avšak dôležitejšie ako rok výroby je to, ako boli pneumatiky skladované.

Skladovanie pneumatík v chlieve.....

sklad_pneumatik

To, čo vidíte na obrázku je úplne a celé zle. Avšak samozrejme, je to lacné, u nás to interne nazývame "chliev". Takto skladovanú pneumatiku by sme nekúpili, ani keby mala DOT mesiac dopredu, ako je dnešný deň :-). Smutné však je, že je to realita najmä lacných predajcov. Skladovanie v chlieve totiž nemá žiadne náklady, ale samozrejme ani požadovanú kvalitu. Takto skladovaná pneumatika je stará a zlá už v deň, kedy ju podobní predajcovia uskladnia. Väčšinou sú tieto sklady nachádzajú v miestach, kde väčšina ľudí jednoducho nepríde a títo predajcovia uvádzajú na webe - toto je iba kancelária, naše sklady sú v lese pri poľských hraniciach, alebo v jaskyni na Orave..... Pekné miesta na výlet, ale troška od ruky bežného motoristu. Takáto pneumatika stráca svoje vlastnosti a prečo je to tak, popisujeme nižšie. Horšie však je aj to, že môže mať zdeformovanú kostru, a to môže mať fatálne následky.

Skladovanie pneumatík v našom obchode

profesionalne_skladovanie

U nás uskladnená pneumatika je uskladnená v rovnakom štandarde, aký predpisuje výrobca. To znamená, že je skladovaná v klimatizovanom, bezprašnom sklade za stálej teploty a vlhkosti vzduchu, bez prístupu priameho slnečného svetla a ozónu. Nová pneumatika má na sebe totiž veľmi jemnú vrstvu ( niečo ako mastná vrstvička ), ktorá tvorí ochranný film a pneumatiku konzervuje. Avšak iba za predpokladu, že je skladovaná v prísne kontrolovanom prostredí! Pre skladovanie tovaru máme zmluvného partnera - špecialistu na skladovanie a logistiku Gebruder Weiss. Nebudeme Vás zaťažovať certifikátmi ISO a inými vyhláseniami, to nie je ani princípom tohto článku - berte to však tak, že v tomto sklade by ste obrazne povedané, mohli aj zo zeme jesť. U nás tak máte istotu, že Vám predávame pneumatiku, ktorá je uskladnená v rovnakom štandarde, ako predpisuje výrobca. Rovnako dbáme aj na to, aby naši dodávatelia plnili tieto štandardy. Občas Vám totiž zabezpečíme pneumatiky aj z profesionálnych veľkoskladov, pokiaľ ich nemá samotný výrobca alebo my na sklade.

Kedy teda pneumatika začne starnúť?

cesta

Za predpokladu, že ste kúpili kvalitne skladovanú pneumatiku tak začne starnúť nie dátumom výroby, ale dňom uvedenia produktu do používania. Prvé kilometre, ktoré s pneumatikou absolvujete znamenajú zjazdenie ochranného filmu ( preto sa odporúča pneumatiku "rozjazdiť" ) a pneumatika sa prirodzene opotrebováva. Nekvalitne skladovaná pneumatika starne dňom, kedy bola uskladnená u predajcu, ktorý nedbá na štandardy skladovania, čo je však oveľa horšie takáto pneumatika má veľké predpoklady na to, aby mala zdeformovanú kostru a to môže mať fatálne následky. Takže zle skladovaná pneumatika s čerstvou DOT je oveľa horšia, ako ročná pneumatika skladovaná v prísnom štandarde výrobcu a kvalitného predajcu.

Ako teda vybrať?

ako_na_to

Vyberajte v prvom rade s rozvahou. Dôležitá je nielen cena, ale aj to, čo za ňu dostanete. Kvalitne skladovaná pneumatika má neporovnateľne lepšie vlastnosti, ako pneumatika skladovaná v chlieve - takáto pneumatika, hoci nová, môže byť dokonca aj poškodená. Dôležitá je nielen DOTka, ale oveľa dôležitejšie je to, kto Vám ju predáva a aké záruky ( nemyslíme tým záruky zo zákona ) poskytuje. Kvalitný predajca si svoje meno buduje roky, investuje do rozvoja, skladov a logistiky. Neskrýva sa za kancelárie bez možnosti osobného odberu, alebo vzdialené, či externé sklady. Pneumatiky nie sú malá investícia, leží na nich bezpečnosť celej posádky auta, takže vyberajte pozorne :-).

Na záver predsalen troška teórie:

Starnutie pneumatík - stanovisko výrobcu CONTINENTAL
Starnutie pneumatík - stanovisko výrobcu GOOYEAR / DUNLOP

Iné stanoviská výrobcov sem dávať nebudeme, v podstate sa jedná o rovnaké texty.

Quatro - jednoduchý nákup na splátky